Інформаційний портал Тернопільської єпархії УПЦ Київського патріархату

неділя, 3 лютого 2013 р.

3 лютого: Преподобного Максима Грека

Преподобний Максим Грек (XV - XVI ст.), Був сином багатого грецького сановника в місті Арте (Албанія), де здобув блискучу освіту. В юності він багато подорожував і вивчав мови та науки в європейських країнах; побував у Парижі, Флоренції, Венеції. Після повернення на батьківщину прибув на Афон і прийняв чернецтво в Ватопедській обителі. Він із захопленням вивчав стародавні рукописи, залишені на Афоні грецькими імператорами, що прийняли чернецтво (Андронік Палеолог і Іоан Кантакузен). 

В цей час великий князь Московський Василь Іоанович (1505 - 1533) побажав розібратися у грецьких рукописах і книгах своєї матері, Софії Палеолог, і звернувся до Константинопольського патріарха з проханням надіслати йому вченого грека. Інок Максим отримав вказівку їхати в Москву. Після прибуття йому було доручено перевести на слов'янську мову тлумачення на Псалтир, потім тлумачення на книгу Діянь Апостолів і кілька богослужбових книг. Преподобний Максим старанно і ретельно намагався виконувати всі доручення. Але, зважаючи на те, що слов'янська мова не була рідною для перекладача, природно, виникали деякі неточності в перекладах. 

Митрополит Московський Варлаам високо цінував труди преподобного Максима. Коли ж Московський престол зайняв митрополит Даниїл, його становище змінилося. Новий митрополит зажадав, щоб преподобний Максим перекладав на слов'янську мову церковну історію Феодорита. Максим Грек рішуче відмовився від цього доручення, вказуючи на те, що "в цю історію включені листи розкольника Арія, а це може бути небезпечно для простоти". Ця відмова посіяла ворожнечу між преподобним і митрополитом. 

Незважаючи на негаразди, преподобний Максим продовжував старанно працювати на ниві духовного просвітництва Русі. Він писав листи проти магометан, папізму, язичників. Переклав тлумачення святителя Іоанна Златоуста на Євангелія від Матвія та Івана, а також написав кілька власних творів. Коли великий князь мав намір розірвати свій шлюб з дружиною Соломонією через її неплідство, відважний сповідник Максим надіслав князю "Глави повчальні до начальників правовірних", в яких він переконливо довів, що статус зобов'язує князя не коритися тваринним пристрастям. 

Преподобного Максима кинули в темницю. З того часу почався новий, багатостраждальний період життя преподобного. Неточності, виявлені в перекладах, були поставлені преподобному Максиму в провину, як навмисне псування книг. Важко було преподобному у в'язниці, але серед страждань преподобний стежили і велику милість Божу. До нього з'явився Ангел і сказав: "Терпи, старець! Цими муками позбудешся вічних мук". В темниці преподобний старець написав вугіллям на стіні канон Святому Духу, який і нині читається в Церкві: "Іже манною препітавий Ізраїлю в пустелі древле, і душу мою, Владико, Духа наповни Всесвятого, яко да про Нього вгодне служу Ті вийму ..." 

 Через шість років преподобного Максима звільнили від ув'язнення і послали під церковною забороною в Тверь. Там він жив під наглядом добродушного єпископа Акакія, який милостиво обходився з невинно постраждалим. Преподобний написав автобіографічний твір "Думки, якими інок скорботний, кинутий у темницю, втішав і зміцнював себе в терпінні". Ось кілька слів з цього яскравого твори: "Не тужи, не скорби, ниже тоскуй, любезная душа, о том, что страждешь без правды, от коих подобало бы тебе приять все благое, ибо ты пользовала их духовно, предложив им трапезу, исполненную Святаго Духа..." 

Лише через двадцять років перебування в Твері преподобному дозволили проживати вільно і зняли з нього церковну заборону. Останні роки свого життя преподобний Максим Грек провів у Троїце-Сергієвій Лаврі. Йому було вже близько 70 років. Гоніння й праця позначилися на здоров'я преподобного, але дух його був бадьорий; він продовжував трудитися. Разом зі своїм келійником і учнем Нілом преподобний старанно перекладав Псалтир з грецької на слов'янську мову. 

Ні гоніння, ні ув'язнення не зламали преподобного Максима. Преподобний преставився 21 січня 1556. Він похований біля північно-західної стіни Духівської церкви Троїце-Сергієвої Лаври. Засвідчено чимало благодатних проявів, звершених у гробниці Преподобного, на якій написані тропар і кондак йому. Лик преподобного Максима часто зображується на іконі Собору Радонежських святих.