Інформаційний портал Тернопільської єпархії УПЦ Київського патріархату

субота, 23 березня 2013 р.

Чим Папа відрізняється від Патріарха?

Протягом декількох тижнів увага провідних світових засобів масової інформації була прикута до Ватикану. Спочатку несподівана відмова від влади папи Бенедикта XVI, а потім обрання його наступника – папи Франциска, викликало сотні коментарів. При цьому вкрай рідко можна було зустріти по-справжньому кваліфікований аналіз подій, що відбуваються. Одне з питань, яке не можливо було переконливо пояснити журналістам, звучить досить просто: а чим папа відрізняється від патріарха?

Чим відрізняється вища влада в Католицькій Церкві від вищої влади в Церквах Православних? Коментує проректор Київської духовної академії з науково-богословської роботи, кандидат богослов`я, кандидат історичних наук, професор Володимир Бурега.

Відмінність перша: всесвітня влада

Католицька Церква є всесвітньою. Усередині католицтва не може бути автокефальних Церков в нашому розумінні. Тому і влада папи є всесвітньою. Його владі підпорядковані всі національні Католицькі Церкви світу.

Православна Церква має зовсім інший устрій. Вона існує як сім`я Помісних Церков. Всі Помісні Церкви рівні між собою і можуть самостійно вирішувати всі питання свого внутрішнього життя. Кожна Церква має свого Предстоятеля (Патріарха, Митрополита або Архієпископа), влада якого обмежена кордонами його Помісної Церкви. Ніхто з православних Патріархів не може поширювати свою владу на територію іншої Помісної Церкви.

Відмінність друга: абсолютна влада

З точки зору католиків, папа володіє не тільки всесвітньою, але ще й необмеженою владою. Простіше кажучи, в Католицькій Церкві немає такої інстанції, яка могла б судити папу. Він нікому непідсудний.

У православ`ї ж Предстоятель всякої Помісної Церкви підсудний Собору єпископів цієї Церкви. Наприклад, за статутом Руської Православної Церкви право суду над Патріархом Московським і всієї Русі належить Архієрейському Собору. Так що жоден Патріарх не може мати абсолютної влади не тільки у Вселенській Церкві, але навіть у межах своєї власної Помісної Церкви.

Відмінність третя: безпомилкове учительство

З точки зору Католицької Церкви папа володіє безпомилковістю в питаннях віри і моралі. Це означає, що в тому випадку, коли папа, звертаючись до всієї Католицької Церкви, наказує як загальнообов`язкове будь-яке вчення відносно віри і моральності, він не може помилитися. Таким чином, папа сам по собі, а не за згодою Церкви може проголошувати нові догмати.

У Православній Церкві жоден Патріарх, ні за яких обставин, не володіє подібною «безпомилковістю». На Православному Сході зберігачем віровчення завжди вважалися Вселенські Собори. Саме на Вселенських Соборах формулювалися догмати, обов`язкові для всіх членів Церкви.

Для католиків же Вселенським є тільки той Собор, який скликаний папою. Якщо Собор не був санкціонований папою, то папа, принаймні, повинен затвердити його рішення. В іншому випадку собор вважається незаконним. Таким чином, в католицькій традиції Вселенські Собори фактично підпорядковані папській влади.

Чим Папа відрізняється від Патріарха?

Відмінність четверта: світська влада

Папа є не тільки главою Католицької Церкви, але й главою суверенного міста-держави Ватикан. Ця держава знаходиться в центрі Риму і охоплює площу в 44 гектари. На цій території розташований храмово-палацовий комплекс, домінантою якого є собор святого Петра. Саме тут знаходиться офіційна резиденція папи, а також центральні установи Католицької Церкви.

Ватикан - це крихітна держава, на території якої постійно проживає менше тисячі чоловік. Але все ж вона дає папі особливий статус. З точки зору міжнародного права він є абсолютним монархом Ватикану і має своїх дипломатичних представників по всьому світові. Все це дозволяє захищати інтереси Католицької Церкви політичними методами.

Хоча в історії Православної Церкви бували випадки суміщення світської і духовної влади (наприклад, більше 300 років Чорногорські митрополити одночасно були і князями Чорногорії), все ж це були лише поодинокі винятки. Сьогодні Православні Патріархи не мають політичної влади. Більш того, Православна Церква вважає для себе принципово неприпустимим брати участь у політичному процесі або боротися за отримання політичної влади.

Можна було б назвати й інші, менш важливі, відмінності між папою і православними Патріархами, але і сказаного досить, щоб зрозуміти, що папа має в Католицькій Церкві абсолютно особливий статус. Православний погляд на церковний устрій принципово відрізняється від католицького. На православному Сході соборне начало завжди височіло над одноосібним правлінням. З точки ж зору католиків над Церквою стоїть папа.

«Церковна православна газета»