Інформаційний портал Тернопільської єпархії УПЦ Київського патріархату

пʼятниця, 19 квітня 2013 р.

Патріарх звершив утреню з читанням Акафісту Богородиці

19 квітня 2013 року, напередодні суботи 5-ї седмиці Великого посту, свята Похвали Пресвятої Богородиці (суботи Акафіста), Святійший Патріарх Київський і всієї Руси-України Філарет звершив утреню з читанням Акафісту Пресвятій Богородиці у Володимирському кафедральному соборі. За богослужінням Предстоятелю Київського Патріархату співслужили настоятель собору протоієрей Борис Табачек та духовенство кафедрального храму. Після прочитання Акафіста присутні у храмі мали можливість помолитися і прикластися до шанованого образу Пресвятої Богородиці, який виноситься з вівтаря для молитовного поклоніння у це свято.

Святкування Похвали Пресвятої Богородиці з читанням Акафісту – особливого похвального молебного співу, під час якого не можна сідати (з грецьк. акафіст – несідальний), – встановлене в IX столітті в подяку за неодноразове позбавлення Константинополя від нашестя ворогів (аварів у 626, персів — у 677, арабів — у 717 роках), звершене завдяки заступництву Пресвятої Діви Марії.

Зі спасінням Константинополя у 626 році від нашестя персів і варварів, пов’язують походження першого кондака Акафіста «Взбранной воєводі…». Слово «взбранний» - грецьк. «іпермахос» - означало воєначальника, який йшов на битву попереду війська, надихаючи своєю мужністю воїнів. Діва Марія, як Чесніша від Херувимів і славніша від Серафимів, є Непереможною Воєводою всіх віруючих у їхній боротьбі з гріхами.

За переданням вперше Акафіст був прочитаний вночі у Влахернському храмі Константинополя після чудесного визволення столиці Візантії від ворожого флоту, що облягав її в 860 році. Цей флот був знищений бурею, що піднялася після того, як в морі з молитвою опустили Ризу Пресвятої Богородиці.

Спочатку святкування звершувалося тільки в Константинополі у Влахернському храмі, де зберігалися чудотворна Влахернськая ікона Божої Матері та предмети, пов’язані з її земним життям, — риза і пояс. Пізніше свято було внесене до Студійського уставу, а потім і в церковні богослужбові книги, ставши загальним для Східної Церкви. Канон до цього свята був написаний у IX столітті Йосифом Студитом.

Прес-центр Київської Патріархії // Фото: Василь Дідух