Інформаційний портал Тернопільської єпархії УПЦ Київського патріархату

четвер, 26 червня 2014 р.

Не час святкувати «Славянское единство»

Багато років поспіль наприкінці червня на стику кордонів трьох держав, України, Росії та Білорусі, поблизу Сеньківки Городнянського району Чернігівської області, проводився фестиваль «Слов’янська єдність». Кожного року організацію його проведення брала на себе по черзі одна з країн. В минулому році це була Україна, цього року – Російська Федерація.

Свято у прикордонному трикутнику було започатковане ще наприкінці 1960-х років та було покликане підтримувати ідеологію «нерозривної єдності трьох братніх народів». Зрозуміло, що в час миру державна влада України прагнула підтримувати добрі стосунки з сусідами, а тому традиція була продовжена. Однак місцева чернігівська влада, яка була відповідальною за участь у фестивалі «Слов’янська єдність», завжди прагнула надавати йому з української сторони акцентів простого людського спілкування, доброзичливості та співпраці, в той час як російська сторона намагалася робити його у великодержавних тонах «единой и неделимой России».

З приходом на патріарший престол РПЦ патріарха Кирила (Гундяєва) Московська патріархія також активно підключилася до проведення заходів у рамках фестивалю, використовуючи його як площадку для підкреслення своєї домінуючої ролі «центру та основи історичної Русі». Кілька разів фестиваль відвідував особисто патріарх Кирил, щорічно фестиваль розпочинався з богослужіння.

Але чи цього року є привід щось святкувати? Росія розв’язала та підтримує проти України неоголошену війну, окупувала Крим, засилає та підтримує диверсантів і найманців, що ведуть терористичну діяльність на Донбасі, намагається розпалити вогнище протистояння в інших областях України. Своїми агресивними діями керівництво Російської Федерації показало, що в його розумінні «слов’янська єдність» – це єдність у рабській покірності Кремлю.


Тому цілком правильним стало рішення української сторони відмовитися від участі в фестивалі, особливо під цьогорічним патронатом Росії. Як можна співати, танцювати та святкувати, коли російські диверсанти і найманці вбивають на сході України наших військовослужбовців та мирних жителів? Хіба можна під час війни робити вигляд, що у відносинах двох країн і народів все добре, а мир і дружба тривають, як колись?

І якщо на рівні держави та місцевої чернігівської влади це питання вирішене однозначно, на рівні церковному залишається питання – чи братимуть у святкових заходах участь єпископи і духовенство УПЦ Московського Патріархату? Їх Московська патріархія також запросила на урочисте дійство, запланувавши закладання на російській території храму на честь Пресвятої Тройці.

Обравши саме таке посвячення для нового храму, російська сторона очевидно має на увазі єретичну в своїй суті, але доволі розповсюджену в колах російських православних фундаменталістів ідею рівності між єдністю Святої Тройці та єдністю України, Росії й Білорусі. «Украина, Россия и Беларусь – это есть Святая Русь» – таку формулу, приписану самозваним «схимником Херувимом» Дегтярем преподобному Лаврентію Чернігівському, публічно підтримав сам патріарх Кирил. Тому добра по формі справа закладання храму в суті своїй має не тільки політичний, але і єретичний підтекст.

Сподіваємося, що у представників УПЦ МП вистачить мудрості не йти на поводу Московської патріархії та своєю участю в святкових заходах на російській території не прикривати ганьбу Кремля, що воює проти України. Керівники та речники УПЦ МП не раз наголошували на своїй патріотичній позиції щодо України. Однак патріотизм підтверджується ділами, при чому діла минулі можуть перекреслюватися вчинками сьогоднішніми.

Україні та Росії потрібно буде відновлювати нормальні сусідські відносини. Але для цього спочатку Кремль повинен припинити війну проти України, відкликати своїх диверсантів та найманців, звільнити Крим від окупації. Такий мир буде справедливим. А робити вигляд, що можна святкувати «славянское единство», коли Росія веде війну проти України – блюзнірство і наруга як над минулим, так і над сьогоденням.

Церква.info